Система Монтессорі користується великою популярністю серед батьків, зацікавлених у нестандартних для суспільства методах виховання дітей. Це підштовхнуло до створення цілих навчальних закладів за даною методикою. Зміст такого виховання полягає в самостійності і свободі вибору дитини. Засновником такої педагогіки є Марія Монтессорі, яка стверджує, що природою вже закладені основи для розвитку дітей. Потрібні лише спеціальні умови для розвитку дитини. Такими помічниками є – розвиваюче середовище, дидактичні матеріали і дорослий.

Зміст:

  • Розвиваюче середовище і дидактичний матеріал
  • Роль дорослого

Розвиваюче середовище і дидактичний матеріал

Педагогіка Монтессорі стверджує, що однією з важливих умов розвивального середовища є правильно облаштоване простір, так як воно поступово навчає дітей до самостійного життя. Основними принципами такого середовища вважається:

  • Просторе приміщення зі спокійним дизайном
  • Всі іграшки і дидактичні матеріали повинні знаходитися у доступному дитині місці
  • Постійний доступ до предметів побуту
  • Наявність кімнатних рослин, за якими доглядає дитина
  • Якщо це обстановка в закладі, дитина повинна мати можливість вільно пересуватися в будь-який час

Варто зазначити, що дитина обов’язково мусить вміти поводитися з дидактичним матеріалом відповідно з технікою безпеки, і вони повинні бути в одному екземплярі – це допомагає розвитку у дітей комунікативних навичок. Якщо батьки вирішили виховувати своє чадо згідно педагогіки Монтессорі, обов’язковим вважає підготовка такого середовища, в ідеалі у нього повинна бути своя кімната, де порядок наводить він сам і має повну свободу в її облаштуванні. Якщо немає можливості в окремій кімнаті, це повинен бути шафа, полиця, тобто простір, де дитина буде господарем. Важливим також вважається наявність у кожної речі свого місця, так як це сприяє формуванню дисципліни.

Іграшок, для розвитку дитини, існує дуже багато. Це спеціальні дошки монтесорри, бизиборды, бизикубы, бизидома, різні лабіринти і конструктори, розвивають дрібну моторику рук. Вони можуть бути як окремо для дівчаток, так і окремо для хлопчиків. Наприклад, тут можна вибрати і купити бизиборд для дівчинки в Москві.

Роль дорослого

На відміну від багатьох методик, система Монтессорі дорослому виділяє унікальну роль – «допоможи мені зробити це самостійно», так як з народження діти прагнуть до незалежності. Дорослі виступають як помічники, призначені допомагати, тільки якщо їх дитина сама попросить про допомогу, яким-небудь способом. Дуже важливо, щоб батьки усвідомили цю важливість і не поспішали зі своєю турботою туди, де вона не потрібна. Наприклад, у виборі діяльності, якщо малюк хоче грати саме в цю гру, то мама або тато надають можливість пограти, але не вчити, як правильно це робити. Таким чином, в основні обов’язки дорослих, згідно педагогіки Монтессорі входить:

  • Облаштування навколишнього середовища, мотивуючої до саморозвитку
  • Допомагати, тільки на прохання дитини
  • Складання індивідуального плану
  • Не заважати самостійного розвитку

Марія Монтессорі стверджує, що батьки або вихователі повинні направити свою діяльність на реалізацію своїх бажань чи потреб, а саме на саморозвиток дитини. Діти самі будують своє життя, а дорослі є їх помічниками. Але, це не означає, що роль дорослого дуже мала в такому вихованні. Навпаки, батькам або вихователям необхідно провести велику роботу в ненав’язливому і правильному вплив на дитину з самого народження – навчити правильно використовувати обладнання, розмістити предмети побуту або дидактичні матеріали так, щоб вони мотивували на діяльність.

Варто визнати, що для деяких батьків це є досить складним завданням. Але, виховання за системою Монтессорі це шлях до вільного і незалежного дитині, який володіє високою допитливістю і відкритий для нових знань.

Джерело: http://drpepper.org.ua/