Самий спокусливий в уявленні більшості батьків нюанс будь-якої методики раннього розвитку дітей полягає в тому, що вона, нібито, обіцяє виростити з вашого малюка істинного генія. Але насправді жодна з існуючих систем раннього розвитку не дає подібних гарантій.

Методики раннього розвитку: чи говоримо ми про одне і те ж?

Коли мова заходить про ранній розвиток, то найчастіше ми маємо на увазі якісь неординарні спортивні, творчі або інтелектуальні навички, якими на нашу думку, дитина може і повинен оволодіти в самому ранньому віці, наскільки це взагалі можливо.

Бажано, щоб він взагалі на світ народжувався вже з дипломом про середню освіту і биркою, що вказує в якій саме області цей дитина — майбутній геній…

Але оскільки споконвік часів і донині подібний багаж до народження дитини, на жаль, так і не додається, різні розумні і талановиті педагоги придумали всілякі методики для раннього розвитку дітей.

Важливо, щоб ви розуміли: методики раннього розвитку (і ми не втомимося це повторювати) — це не «відкривачки», які «розкривають» особистість вашого малюка, немов консервну банку, оголюючи перед вами всі його обдарованості, здібності і таланти. Ні, аж ніяк!

Перш за все, всі без винятку методики раннього розвитку націлені на те, щоб допомогти вашому малюкові якомога швидше і органічніше «влитися» в структуру навколишнього його світу, зрозуміти її, «подружитися» з нею, навчитися отримувати з неї користь для себе. Одним словом, вони вчать дітей швидко і легко адаптуватися в постійно мінливих умовах навколишнього світу, та ще так, щоб самим дітям при цьому було пізнавально, весело і ненудно.

І лише деякі з методик повідомляють, що на загальному тлі гармонійного розвитку дитячої особистості починають проявлятися його неординарні здібності в тій чи іншій області: мистецтв, точних наук, якогось прикладного майстерності і т. Д.

  • школа монтессорі. згідно з методикою монтессорі, вчитель, дитина і середовище навчання формують так званий “трикутник навчання”. Учитель повинен створити для дитини природне середовище, підготувавши навчальні приміщення таким чином, щоб обстановка заохочувала незалежність, свободу з помірними обмеженнями, а також сприяла відчуттю порядку. Групи з дітьми різного віку-важлива відмінна риса методики монтессорі. Молодші діти навчаються у дітей старшого віку, дорослими дітьми можуть зміцнювати свої знання, навчаючи молодших дітей речам, які вони вже освоїли. Такий взаємозв’язок відображає реальний світ, в якому люди працюють і спілкуються з людьми різного віку і здібностей.

  • метод береславського. система навчання дітей за методикою береславського досить популярна в наші дні як система самостійного раннього розвитку (немає потреби навчатися при якомусь спеціалізованому центрі або дитячому садку). Методика дозволяє навіть зовсім крихітних дітей (починаючи аж з півтора-двох років) навчити читання та письма, а також логічного мислення і прийняття рішень.

  • методика домана. спочатку методика домана була розроблена для того, щоб допомагати розвивати можливості дітей з ушкодженнями мозку за допомогою програми інтенсивної розумової і фізичної стимуляції. Але починаючи з 1960-х років ця методика почала активно застосовуватися і при вихованні звичайних, здорових дітей. Згідно з методикою домана, період від народження до 6 років є для дітей вирішальним в плані навчання і розвитку внутрішнього потенціалу.

  • методика зайцева. найзнаменитіший навчальний посібник методики зайцева-це однойменні кубики. Кубики зайцева можна успішно застосовувати як вдома, так і в будь-якому дитячому садку. Посібник являє собою різні за розмірами і кольорами кубики, на яких зображені відразу всі склади російської мови. Заняття з кубиками дозволяють дітям старшого віку (від 3 років) дуже швидко навчиться швидко читати, а малюкам (від 1 року) допомагають почати активно говорити а, через пару років, безпроблемно читати.

  • методика ібука. одна з найвідоміших методик раннього розвитку. На думку автора, вона аж ніяк не прагне виховувати з дитини генія. Всі люди, за умови відсутності фізичних недоліків, народжуються з однаковим потенціалом. Те, як вони потім діляться на розумних або дурних, ввічливих або агресивних — залежить цілком від виховання. По суті своїй методика ібука-це якийсь звід спостережень і правил, які націлені на те, щоб дитина росла в першу чергу щасливим.

Всі перераховані вище методики раннього розвитку за той чи інший період історії свого існування довели свою ефективність і корисність — вибирайте будь-яку на ваш смак, або поєднуйте відразу кілька. Вони всі, трохи різними способами, але приблизно з однаковим ступенем успіху, дійсно допомагають особистості маленької дитини «знайти своє місце» в навколишньому світі, налагодити з ним взаємовигідне спілкування, навчитися швидко адаптуватися до образу тієї соціальної групи, в якій дитина існує.

При цьому навчання в рамках раннього розвитку зазвичай побудовано таким чином, щоб максимально стимулювати в малюка допитливість, комунікативність, вміння набувати і використовувати свій досвід і інші корисні якості.

Що розвивати в маленькій дитині?

Щоб долучити малюка до раннього розвитку, зовсім необов’язково віддавати його в руки фахівців і спеціальні установи. Чи не обділені інтелектом і культурно підковані батьки можуть і самі займатися зі своїми дітьми. Інша справа-чим саме займатися?

Захоплюючись теорією раннього розвитку дитини, дуже важливо не піддатися спокусі і не перетворити власного малюка в «зірку бродячого цирку».

А саме: дворічного малюка цілком можна змусити запам’ятати прапори всіх європейських держав і безпомилково їх впізнавати. І у вас завжди буде ефектний “козир” в рукаві, щоб» заткнути за пояс ” інших батьків, які час від часу люблять похвалитися талантами і досягненнями своїх дітей.

Ваш петя навчився рахувати до п’яти? а ваша сонечка відрізняє червоний від синього? що ж, непогано. Але мій-то, дивіться, вже експерт з європейських стягів! безумовно, ви зірвете шквал оплесків. Правда, ця ваша сімейна гордість в даному випадку не має ніякого відношення до раннього розвитку.

Якщо ви не будете повторювати з дитиною назви держав і властиві їм прапорці щодня — то до п’яти років у нього від цього вміння не залишиться і сліду. Більше того-він як не мав уявлення про завчені держави, так і залишатиметься в невіданні щодо їх.

Це уявні знання, безглузді і непрактичні. Баласт, від якого дитяча пам’ять рано чи пізно позбудеться. Так чи варто витрачати зусилля на залучення дитини до марним і безглуздим знань?

Якщо мова йде про немовля або малюка до 2 років, то розвивати в ньому слід в першу чергу ті навички, які явно знадобляться йому зараз, стануть в нагоді в майбутньому, а також стануть першою сходинкою до освоєння більш складних умінь.

Іноді лікарі називають ці навички «інстинктивними» — вони не відносяться до розряду високоінтелектуальних досягнень і талантів, але вони різко підвищують активність дитини в області соціальної та природної адаптації. Причому, ця активність буде властива цій дитині і в майбутньому. На практиці все виглядає набагато простіше і веселіше, ніж в теорії. Наприклад, малюка у віці 1,5-2 років вже цілком можна навчити:

розрізняти кілька кольорів. і найкраще – на конкретних прикладних речах і предметах. “жовтий банан-це стиглий і смачний фрукт. А зелений банан-нестиглий і зовсім не смачний. Червона або синя ягода-стигла і смачна. А ось ця зелена ягода (обов’язково показуйте обумовлені предмети на картинках або „вживу“) — не зріла і може бути навіть отруйна, це їсти не можна». І тому подібне …

Чому б ви не намагалися навчити вашу дитину — завжди наводите приклади. Десятки, сотні прикладів! тільки через наочні приклади малюк здатний сприйняти знання. Ніякі абстрактні об’яснялкі йому у віці до 6-7 років в принципі недоступні — майте це на увазі.

Як тільки ваш карапуз зрозуміє, що смак і стиглість бананів можна дізнатися за кольором — його конкурентноздатність в соціумі і здатність до самозбереження сильно зростуть. Судіть самі: наступного разу, коли перед діточками поставлять блюдо з бананами, краще за всіх себе буде відчувати саме ваша дитина — він зможе швидко і точно вибрати з усієї купи бананів самий стиглий і смачний фрукт.

А якщо в свої 2 роки ваш карапуз зможе не тільки добути собі найсмачніший і «вигідний» плід, але і за своєю ініціативою поділиться своєю «здобиччю ” з кимось іншим (з вами або з дітлахами на майданчику) – ви можете сміливо похвалити себе за те, що виДійсно талановитий, приголомшливий педагог. Адже здатність до прояву емпатії, співчуття, щедрості і тому подібних якостей — це теж ознака зрілої особистості.

розрізняти запахи. особливо корисно навчити дитину розпізнавати приємні запахи (наприклад, аромат квітів, фруктів, гарячого хліба, свіжоскошеної трави і т.п.), а також «тривожні і небезпечні» запахи: наприклад, запах диму, гару, бензину і т. П. На цьому можна придумати безліч цікавих, веселих, навчальних ігор.

розрізняти форму схожих предметів. куди вже простіше-набрати оберемок осіннього листя у дворі, а потім для кожного листочка знайти «рідне» дерево. “це кленовий листочок, клен виглядає ось так (і покажіть малюкові саме дерево). А це дубовий листочок, а он і сам дуб…”»

А через пару днів нехай ваш малюк вже сам покаже вам дерева, від яких зібрані листочки «втекли»… Подібні ігри швидко прищеплюють дитині навик ідентифікувати схожі предмети. Яким би простецьким не здалося вам подібне заняття, воно може реально навчити вашого малюка здатності швидко адаптуватися в умовах вибору. Ви помічали, як нерідко, наприклад, перед прилавком з кефірами-йогуртами стоять люди в глибокій задумі? їм реально важко вибрати з маси схожих товарів щось для себе. Найчастіше, вони беруть або те, що вже пробували недавно, або те, що бере в свій кошик поруч стоїть людина.

Вам підтвердять багато психологів — сучасні люди часто страждають від того, що губляться перед безліччю однотипних форм (будь то вибір одягу, продуктів і т.п.). Хоча цей навик-впевненого і усвідомленого вибору-легко можна прищепити ще в самому ранньому дитинстві.

говорити на декількох мовах. натура маленької дитини дуже податлива і здатна сприймати обсяг інформації набагато більший, ніж ви можете собі уявляєте. І білінгви (діти, які виховуються відразу на двох мовах) в наш час не рідкість.

Іноді причиною тому стають міжнародні шлюби, а часом батьки спеціально починають навчати дитину мовам ще з дитинства. Але тут дуже важливо дотримуватися правила: якщо ви хочете, щоб ваша дитина вільно говорив на декількох мовах, він повинен практикувати ці мови кожен день.

До речі, білігвами називаються люди, які володіють лише двома зиками. Якщо ви або ваша дитина розмовляє на трьох, чотирьох або п’яти мовах, то ім’я вам — полілінгв. А якщо ви той рідкісний тип людей, що володіє шістьма і більше мовними культурами — то ви безумовно поліглот.

Знання-ніщо без практики!

Під раннім розвитком можна розуміти безліч прекрасних навичок. Для дітей від 2-3 років, це як правило: освоєння іноземних мов (паралельно з рідною), здатність читати і писати в ранньому віці, спортивний, або, наприклад, музичний таланти і т. Д. У зовсім крихітних крихіток до року ранній розвиток — це поступальне освоєння рефлексів (наприклад, хапального або крокуючого) на ранніх термінах і т.п.

Однак, пам’ятайте-те, що ви в цьому малюку розвиваєте (або тільки намагаєтеся розвинути), має бути частиною його повсякденному житті. Наприклад, якщо ви з 6 місяців привчаєте вашого сина або дочку до іноземних мов, то протягом багатьох років він повинен чути ці мови і користуватися ними щодня — тільки тоді в цьому буде сенс, прогрес і толк.

Ви можете на пальцях пояснити трирічному хлопчику основні принципи термодинаміки — і він вас, ймовірно, навіть зрозуміє. І навіть буде повторювати ці тези в колі своїх однолітків на очах їх здивованих батьків. Але якщо це не матиме ніякого продовження, регулярності і практичного підкріплення, то до десяти років ця дитина в плані знань з термодинаміки буде таким же «нулем», яким він був і в два роки. Не витрачайте час на порожні,» тупикові ” пізнання! займайтеся з малюком тим, що:

  • має розвиток. (вміння розпізнавати прості кольори можна ускладнювати знайомством з різноманіттям колірних відтінків, з навичками малюнка і т. П.)

  • має практичну користь. (ви пам’ятаєте-вміння розпізнавати кольори дає малюкові можливість вибрати для себе найсмачніший і» вигідний ” банан).

  • подобається вашій дитині. (будь-яке заняття в рамках раннього розвитку має приносити дитині непідробне задоволення, задовольняти його цікавість, смішити і веселити його, одним словом — доставляти дитині позитивні емоції).

Як дізнатися, чи не перевантажений малюк тим чи іншим заняттям?

Навантаження для малюків зовсім ніжного віку (до 2-3 років) визначається виключно індивідуальними особливостями дитини, його особистим режимом дня, його інтересами і бажаннями.

Якщо малюка заворожує музика, що заважає вам слухати її постійно, поки малюк не спить? та нічого! або чому б не дозволяти дитині вдосталь «вивчати» книжки, якщо він дійсно ними захоплений? існує чимало дітей, які в дитинстві, ледь навчившись сидіти і стояти, годинами могли розглядати яскраві книжкові ілюстрації або сторінки глянцевих журналів — як правило, такі дітлахи в майбутньому дуже рано, легко і швидко вчаться читати.

Чим би не займався ваша дитина, якій ще немає 3-х років, критерій «перевантаженості» буде завжди один — у малюка пропаде бажання цим займатися. Він почне вередувати або плакати, перемикати свою увагу або проситися спати. У цей момент дуже важливо миттєво переключити дитину але щось інше.

Але якщо дитина не демонструє ознак втоми або нудьги, а явно насолоджується яким-небудь заняттям (збирає кубики в пірамідку, слухає музику з програвача, розглядає барвисті ілюстрації в журналах) — він може робити це скільки завгодно довго.

Ранній розвиток не повинен заважати здоров’ю!

Ні в якому разі не можна допускати, щоб в гонитві за музичними, або, скажімо, інтелектуальними досягненнями ви забули про те, що для дитини 1-3 років вкрай важлива фізична активність і свіже повітря. Якщо на догоду розвиваючим заняттям, малюк стане менше і рідше гуляти, менше рухатися і втомлюватися фізично — це може завдати шкоди його здоров’ю.

Не забувайте, що фізичні навантаження — плавання, повзання, тривалі прогулянки і будь — який активний рух-дуже важливі для малюка. Нагадаємо, що безліч органів і систем в організмі дитини продовжують формуватися через кілька років після його народження.

Наприклад, звід стопи набуває правильну форму тільки лише до 7-12 років. Причому завдяки саме тому, що за своєю природою дитина до цього віку — особливо фізично активний: стрибає, скаче, носиться і т.п.

До речі, саме тому офіційного діагнозу дитяче плоскостопість в медицині не існує, хоча сама по собі ця проблема існує, і досить гостро: багато маленьких дітей в наш час частково позбавляються фізичної активності на користь так званого інтелектуального раннього розвитку. І замість того, щоб грати в догонялки і «класики», вони сидять сиднем, освоюючи ази шахової гри або іноземні мови. Що в результаті призводить до «прогалин» у формуванні скелетно-м’язової системи дитини…

Не позбавляйте малюка прогулянок — він повинен «пропригать» і «пробігати» своє дитинство заради власного здоров’я, це закладено в людського дитинча природою.

А якщо ви хочете, щоб при цьому його інтелект теж не нудьгував і розвивався-шукайте компроміс! наприклад: найміть йому молоду няню зі знанням французької мови: нехай разом стрибають на свіжому повітрі і при цьому розмовляють по-французьки. Розумний компроміс завжди знайдеться!

Грамотний підхід

Розумні, розсудливі батьки розуміють: методики раннього розвитку — це не спосіб виростити зі своєї дитини майбутнього моцарта, паваротті, хокінга або ейнштейна. Подібні амбіції провальні вже по суті своїй.

Всі існуючі курси і школи раннього розвитку малюків-це лише прекрасна можливість підтримувати і задовольняти потребу будь-якої дитини в пізнанні навколишнього світу. Через спорт, через музику, через візуальне сприйняття, через математику, через мови — способів пізнавати навколишній світ десятки, сотні. Ваше завдання лише визначити-який саме з цих способів» по серцю ” вашому малюкові більш, ніж інші…

Ніяка методика раннього розвитку не здатна сама по собі зробити вашу дитину щасливою. Більш того, навіть якщо ваш малюк освоїть всі існуючі методики раннього розвитку ще до свого п’ятиріччя — це аж ніяк не гарантія того, що в 25 він стане процвітаючим і задоволеним життям людиною.

Отже, люблячі, розсудливі і відповідальні батьки, які вирішили “піддати” свого малюка тій чи іншій методиці раннього розвитку, повинні твердо пам’ятати:

  • Ранній розвиток полягає не в тому, щоб виростити з дитини генія. А в тому, щоб навчити дитину деяким навичкам взаємовигідногоКомунікування з навколишнім світом. Відсутність страху і недовіри, допитливість, прагнення до спілкування, здатність з співчуття і щедрості, доброта.

  • Знання, які дають методики раннього розвитку, повинні бути практичними і корисними для повсякденного життя дитини.

  • Методика раннього розвитку, якою б ефективною і авангардної вона не була, не повинна перешкоджати природному розвитку всього організму або загрожувати фізичному здоров’ю дитини.

Поліна сошка